onsdag, desember 01, 2021

Adventsvindu 1: Den første jul i et fremmed land


 I år er det 40 år siden jeg kom til Japan. Jeg glemmer aldri min første jul i et land som var fremmed da. Den hadde tydelige opp-og-ned-turer! 

Jeg bodde i Kobe og gikk på språkskole der. Julaften var jeg invitert til misjonærvenner, med god-norsk-julemat-laget-fra-grunnen-av. En nydelig julekveld! Men av en eller annen grunn tålte ikke magen maten. Kanskje den slet med å tilpasse seg en ny matkultur? 1.juledag våkna jeg og var så syk, så syk. Hadde gledet meg stort til julegudstjeneste på sjømannskirka men senga var eneste alternativ. For første gang siden jeg kom i august, følte jeg meg forferdelig alene og elendig og lengta heim! Men det fikk ikke de heime vite...

Heldigvis var ikke dagen slutt med det. Det skulle være julegudstjeneste oppe i Myodani, menigheten jeg gikk i, om kvelden. Lysmesse med påfølgende bløtkake! Vi norske damene stilte i bunad, for jeg kom meg såpass at jeg dro avgårde,festkledt med kaketine en hverdagskveld på toget. Møyfrid hadde planlagt kake til 35. Det kom dobbelt så mange! For å oppleve ekte, kristen jul. Heimlengsel og magesyke var glemt. Oppturen var et faktum! 

I tillegg skjedde det et lite matunder-alle fikk smake på fødselsdagskaka! 

Ingen kommentarer: