tirsdag, desember 07, 2021

Adventsvindu 7: Poesi og forventning





Det er tidlig, mørk morgen i advent. Knitring i ovnen. Duften av nytrukket kaffe, og to lys. Jeg har vært hos ei venninne i Sunnfjord i flere dager,  og i dag er vi 4 som sitter med kaffekoppen og snakker om lyrikk - før frokost! Det starter med Jakob Sande og "det lyser i stillle grender" og etterhvert er vi innom Tor Jonsson, Olav Aukrust, Hans Børli, med flere, mens samtalen vokser fram. Fantastisk måte å  starte en dag i advent på! 

En av mine favoritter her er helt klart Arnold Eidslott. Jeg har noen utvalgte diktsamlinger som tas fram når jeg er i humør til det, og hans er blant dem. Noen  fortalte at Eidslott hadde sin faste plass fremst i kirken, alltid med papir og blyant klare, om inspirasjonen skulle komme. Og det gjorde den visst ofte! Jeg kaller ham en av våre store diktere, en visjonær og mystiker, som hadde et kall og en Gud - gitt gave. Og var seg det bevisst. 

Jeg tar med et lite dikt om forventning, som fulgte meg på Sandom,  og som gjestene ofte måtte høre deklamert første kveld på retreat:

Coda 

vær stille,

for håpets skyld, vær stille

han som tier bak dørene

vet hva du trenger

vær stille 

for stillhet er din føde

og du skal ikke sulte


Ingen kommentarer: