onsdag, desember 08, 2021

Adventsvindu 8: Perlemorstrand, Leviatan og Serafen







Dette er bøker jeg leste for omtrent 40 år siden, flere ganger. De har både røde og gule understrekninger. Den siste fikk jeg i julegave ei av de første julene i Japan, bladene er gule av varme og fuktige somre. Jeg tenker at Alfred Hauge var en av våre store, og fortjener å bli tatt fram igjen! Bøkene om Bodvar Staup, som gjennomlever 1900-tallet på godt og vondt, har fulgt meg i 40 år. Jeg husker episoder og sitater, har sitert dem når det har passet slik. For eksempel dette om sommerfuglen som er kodet for sommeren. Eller Bodvar som på slutten av livet roper ut: "Eg har eit fedreland i mitt hjerte, eg har eit fedreland i mi sjel!" Dette ble et anker i livet mellom to kulturer.

Og i år leste jeg dem sakte, igjen. Det kan være risikabelt å ta fram noe som har gjort inntrykk i ung alder. Det ble ikke akkurat det samme, men de er fremdeles med meg.

Perlemorstrand-om barndom og ungdom, fra uskyld til skyld. Leviatan-om ondt og godt som kan være to sider av samme sak. Serafen-om alt som skjer med Bodvar fram mot nyttårsdag 2000, og inn mot det evige. Bøkene inneholder tilbakeblikk på tidligere tider med pest, og handlingen foregår på flere plan. 

Anbefales for sakte lesning! 

Ingen kommentarer: