fredag, desember 03, 2021

Adventsvindu 3: Å rydde vei


 Det er 1.søndag i advent, 2021. Jeg sitter i ei kirke på Vestlandet. Teksten er om Jesus som rir inn i Jerusalem,  og fortsetter med å velte bord på tempelmarkedet. Det er en god preken. 

Da blander Gud seg inn i den: - Du skal rydde vei for Herren,mener han. Jeg skjønner at han sikter til alle mine ryddeprosjekter i loft og kjeller, jeg skal jo snart forhåpentligvis flytte til en mindre leilighet, og omsider fra denne verden, uten å kunne ta noe med meg. Barn og barnebarn som kan rydde har jeg heller ikke. Så jeg rydder for døden,  tenker jeg. 

Men nå er det nesten så det faller stein fra skuldrene  mine, for vil heller holde andakter, skrive blogg og samtale med folk, enn å rydde loft hele dagen! Og jeg trives med stillhet og tid til bønn, og turer i marka med gode venner. 

Men, mener han virkelig at jeg skal få kvile i at han også vil ta seg av mine ryddeprosjekter? Det er i alle fall noe som tyder på at det går an å prioritere på nytt her. Han har veltet noen av mine overlessede bord! En tydelig invitasjon, spør du meg.

-Søk først Guds rike, påstår han, så skal du få alt det andre i tillegg. 

Hørt på maken!

Kan jeg virkelig få lov til det?

Ingen kommentarer: