torsdag, desember 23, 2021

Adventsvindu 23: Keiserens fødselsdag

 


Vi lukker snart alle adventsvinduene, og det er på tide å slutte ringen. 

Jeg begynte med min første jul i Japan, for 40 år siden. Siden ble det mange. Her om dagen fikk jeg melding og takk for julekort fra menigheten Yokkaichi, der bildet er tatt. De hadde hatt sin julefeiring søndag 19.desember. To som nylig har begynt å komme til kirke, var med! Slikt er fremdeles gledelige nyheter for meg. 

For en del år siden fikk Japan en ny, rød dag på kalenderen, nemlig 23.desember! Det var den nye keiserens fødselsdag. Dette ga jo kirkene noen nye muligheter - en hel dag å feire jul på i tillegg til søndagen! 

Jeg kan huske at vi brukte dagen til julefeiring for tenåringene i kirka f.eks. Det var populært å komme hjem til misjonæren, til fellesskap, god mat, sanger, leker osv. En annen gang ville jeg være mer idealistisk, og vi besøkte et barnehjem, der vi laget julepynt sammen med barna som bodde der. Gjett om det var populært! 

Så 23.desember var en gave til kirkene også. Og det ga et nytt perspektiv til julefeiringa: Himmelkongen ble ikke født i et keiserlig palass, men i ei krybbe blant fattigfolk og gjetere, sauer og esler. Og vi trenger ikke vente på audiens for å nærme oss ham. Her er det ingen begrensning og registrering, heller...og vi kan legge munnbindet vekk for å møte ham ansikt til ansikt, som nærkontakt! 

Ingen kommentarer: