fredag, desember 17, 2021

Adventsvindu 17: Ung nåde over ei gamal jord

 


Dette bildet tok jeg for noen dager siden. Nå er dessverre en del av snøen borte. Men snødekte marker i Kilbotn får  illustrere det diktet jeg vil dele i dag. 

Det er kanskje litt tidlig for nyttårsdikt, men vi er jo faktisk akkurat kommet inn i kirkens nye år! Dessuten forteller diktet meg noe om tilgivelse. Om nåde. Det er fra Arnfinn Harams diktsamling "Babylons harpe" (Efrem forlag 2013) Dette er også ei av de diktsamlingene jeg har tilgjengelig, og ofte tar fram! Noen har kalt dem mørke dikt. Jeg vil heller kalle dem ærlige dikt, som inneholder både lengsel og tillit, og altså en visshet om ny nåde...Og så er de på nynorsk!

NYTTÅR

Eit nytt år

la seg over det gamle


eitt lett lag av nysnø

ein duk av ljos

over berrfrost og skare

over alt livs

sprokne hud


det dreiv forbi

i ein augneblink av sanning

det berre kviskra over markene

sveva gjennom skogholta


la seg til ro

som ei uventa von

som ung nåde

over ei gamal jord 

Ingen kommentarer: