mandag, desember 11, 2006

Vindu 12: Julekort og nyttårskort



Det tok ikke lang tid å dele ut løpesedlene, gå på posthuset og sende kort og innbydelser, så etterpå var jeg godt fornøyd. Du skjønner at førjulstida dreier seg mye om å invitere til julearrangementene!

Det enkleste ville være å få lagt løpesedlene i avisene. Da ville vi nå de nyeste selveierleilighetene også, der vi møter plakater med: Forbudt med løpesedler! Det respekterer jeg. Også de som har merket postkassen med "Ingen løpesedler, takk!" Det ville virke mot sin hensikt å trosse forbudet. En rasende vaktmester ringte en gang og forlangte at vi kom og plukka lappene opp igjen.

Jeg ønsker også å markere jula for andre venner og kjente. Derfor hadde jeg ei mini-fruktkake med til tegnelæreren, sammen med invitasjon og det japanske julekortet. Hun ble glad, og syntes det var så interessant med ei japansk Maria med Jesusbarn at hun måtte vise det til de to eldre damene jeg maler sammen med.

Læreren kommer også inn i kategorien "obaasan"(bestemor), som har like mye med alder å gjøre, som om det er barnebarn eller ikke. Hun er en av de få troende buddhister jeg kjenner, og snakket med sorg om at det er så få troende idag. Det viser seg i alt det negative som skjer i samfunnet idag. Men, det betyr ikke at hun har noe imot kristne, de tror jo også på noe!

Jeg blir litt vemodig når jeg tenker på disse tre, og hvor vanskelig det er å nå dem med evangeliet, selv om jeg er der. Men vi er gode venner!

Vi malte nyttårskort. Førjulstida er full av nyttårsforberedelser, og en av dem er å lage (hvis en har tid og lyst) og iallefall skrive nyttårskort til venner og kjente. De må leveres inn 20. desember hvis du skal få dem levert på døra tidlig 1.nyttårsdags morgen.

Til neste år er det villsvinets år, men villsvin er ikke så lette å male, fant damene ut, så vi malte blomster på kortene istedet.

Noen kristne sender julekort. Det gjør faktisk andre også, det selges jo julekort overalt. Men mange kristne tar vare på den gamle tradisjonen, og lager sitt eget nyttårskort med illustrasjoner og bibelvers.

I dag skal jeg ta toget til Osaka og være i en annen verden noen timer: Misjonærene skal ha adventssamling på norsk, med medbrakt salmebok og julekaker!

Så nå må jeg slutte for å nå toget, med den største fruktkaka i sekken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Anna Magni,

Kjempeartig å lese bloggen din. Du er så god til å fortelle, - og jeg er der ute i tankene..