lørdag, desember 30, 2006

Jul i Yokkaichi



Det er årets siste dag, og tid for å se tilbake. Nå ser jeg først tilbake på jula. Her ser du litt av julefeiringa i kirka vår.

Jula er også tid for forkjølelse og virus. Mange som hadde gledet seg, kunne ikke komme. Andre måtte gå etter gudstjenesten.

Vi var ca 15 som spiste sammen , og noen deltok med sang, piano, hilsener og vitnesbyrd. Hun som skulle synge solo, og være organist om kvelden, uteble pga. at hele familien var syk. Dermed måtte jeg ta det meste på lysmessa: Ledelse, tale, musikk ved hjelp av cd-rom. Men de to som skulle ha hatt opplegget, hadde laget ferdig OHP-bilder med tekst, så jeg kunne bare lese det opp.

Vi var 4 tilstede.

Så du lurer kanskje på om det kom noen pga alt strevet på forhånd?

Min venninne og andre søkende var der, men de ville ha kommet likevel. En ung far i nabolaget kom med sin datter, men han ble visst litt forskrekka over å komme inn i et måltidsfelleskap, så selv om alle tok vel imot dem, unnskyldte de seg snart.

Hvorfor så mye strev for så lite? Var det verdt det? Jeg må innrømme at jeg spør meg selv om det etterpå. Kunne vi ha gjort mer for å invitere?

Jeg tror selv at den beste PR er at hver tar med seg venner og familie.

Men i alle fall har mange fått en påminnelse om hva jula er. Og det viktigste er tross alt at vi har fått feira i menigheten! Men hvert år synes jeg synd på de som ikke kunne delta likevel, både pga sykdom, og fordi resten av omgivelsene ikke er innstilt på at det er jul, og at det er verdt å prioritere.

Ja, for mens vi feirer, går verden sin gang utenfor. Nyttårsforberedelsene, og alt som må gjøres før nyttårsferien setter inn. Hun som kommer med ny mopp til kirka, kom akkurat julaftens kveld, og fikk med seg pepperkaker, jule-cd, og en traktat. Hun satte pris på det!

Først ved midnatt julaften var min egen stue pynta ferdig. Og da måtte jeg nyte den litt, åpne gavene, og kose meg med noe godt.

Første juledag var det stort sett bare jul i mitt hjerte mens jeg føk rundt for å ordne med betalinger og gaver og forberedelser til norsk julefeiring om kvelden, samt noen dager hjemmefra.

Og i forgårs kom snøen brått på.

Gjestene mine hadde ikke med seg utstyr for å gå tur i den, så vi dro til varme kilder i stedet.

Ingen kommentarer: