torsdag, mars 29, 2007

Nå er det like før

Nå er det like før de slipper fri! På tur til sykehuset kunne jeg observere at det er like før blomstene på det store sakura-treet i tempelhagen springer ut. Ja, det ligger faktisk et tempel som ser nedlagt ut like ved kirka! Så kan vi feire Kristi oppstandelse under rosa skyer av sakura, og jeg får noe ekstra å vise mine norske gjester, både nå og i neste uke!

På sykehuset får jeg vite at hun jeg besøker ikke kan få være der lenger enn til 15.april. Tre måneder på samme sykehus er visst grensa. De skal prøve å finne et annet i morgen. Så blir det slutt på mine spaserturer dit, men jeg håper det ikke blir for langt unna for jevnlig besøk likevel.

Hun var våken idag, og jeg måtte fortelle at sakuratrærne snart står i full blomst.
Det sies at sakuraen var et ideal for samuraiene. Blomstene faller av mens de står som vakrest, uten å visne først. Sakuraen blomstrer mens noen ligger inne og har det vondt. Noen som kanskje helst også ville slippe fri?

Ingen kommentarer: