tirsdag, desember 08, 2020

Lys i advent 8: En adventskrans lyser opp

 


Min mor hentet einerkvister og bandt en stor adventskrans. Den ble hengt opp under lysekrona i stua, med 4 lys festet på kransen. Så ble de tent under ettermiddagskaffen hver søndag i advent. 

På Sandom hentet jeg furukvister og laget kranser til ytterdørene. De ble pyntet med lilla bånd, som ble skiftet ut med røde på julaften. 

I år fant jeg også einerbusker like oppi bakken her, og røde bær og nyper i hagen, og litt til i gamle esker med julepynt. Men det hyggeligste var at ei venninne spurte om hun kunne få komme og lage krans sammen med meg. Så vi sto lovlydige på hver vår side av kjøkkenbordet og bandt kranser, og fellesskapet lyste opp i adventsmørket.

Den runde kransen og de eviggrønne kvistene minner om ham som tok plass i verden for å gi oss fellesskap i evighet som gave. Til jul feirer jeg ham med rød sløyfe! Men først er det lilla ettertanke...

Ingen kommentarer: