søndag, desember 06, 2020

Lys i advent 6: Julerosa

 


Julerosa er min yndlingsjuleblomst. På Nord-Sandom satte jeg dem ut i bedet om våren. Der står de visst ennå og blomstrer til snøen dekker dem, og fra den lar dem komme fram om våren. Om sommeren var de dekket av andre planter, men blomstret når disse visnet. Lys i hverdagen!

På engelsk kalles den Christ Rose. Og her om dagen lærte jeg noe nytt på frokostradioen: Julesalmen "Det hev ei rose sprunge" er inspirert av julerosa, ikke den røde, avskårne som vi pynta med til jul i kapellet på Sandom! "Selvsagt," tenkte jeg, "that makes sense!" Det er julerosa  som "var ein blome blid, midt i den kalde vinter".  Christ Rose...Christ rose!  

Jeg skal ikke legge meg borti det jeg ikke har noe med lenger, men jeg ville nok ha skifta ut den røde, avskårne midt i Davidsstjerna med  julerose på rot. Kanskje den kunne ha gjort tjeneste år etter år?

PS: Ser du adventslysene i bildet ovenfor??? Disse blomstene sto ute i minusgrader i natt, men nå er det bare vanndråpene som minner om det.

Ingen kommentarer: