tirsdag, desember 15, 2020

Lys i advent 15: Gluten-og laktosefritt

 
 - Skal det være en tørr vaffel? Joda, disse sprø småkakene smaker mye bedre enn navnet tilsier! Og de kan dyppes i mørk sjokolade, bare jeg passer på at den også er uten spor av gluten. I år fortsettes  tradisjonen fra Sandom med glutenfrie kaker til jul. Bortsett fra fruktkaka er de naturlig glutenfrie, med mandler, nøtter og potetmel.

Jeg tenker på dette å bruke noe annet istedet, når det på oppskrifta ikke er å få tak i. Det lærte jeg i Japan. Noe så vanlig som kålrot fantes ikke i butikken der. Melkeproduktene var få og annerledes. Fløten fra butikken ble aldri til smør...og rømmen av og til harsk fordi det var så liten etterspørsel.  Hvordan få til norsk smak? Her trengtes det fleksibilitet!

Jeg var ikke klar over at jeg hadde med meg denne erfaringen til Sandom. Det var en samtale ved det grønne runde kjøkkenbordet som fikk meg til å se lyset. Jeg husker ikke hva som ble sagt, men jeg husker at jeg satt igjen med en overraskende innsikt: - At nettopp denne erfaringen fra Japan hjelper meg når det skal settes opp alle mulige slags spesielle menyer ! Den er rett og slett med på å gjøre det morsomt...

Den samtalen var god åndelig veiledning! Jeg ble fulgt, og fikk lys over noe som allerede lå der. 

 

Ingen kommentarer: