onsdag, desember 16, 2020

Lys i advent 16: Små og store gleder

 


Jeg har et barnlig forhold til juletrær, og de skal være ekte. Ta det rolig, jeg har all respekt for deg som velger annerledes, men slik er det med meg. 

I Japan fant jeg ofte små juletrær på rot. Så vidt jeg husker overlevde ingen av dem sommeren på verandaen. Andre ganger var det godt nok med evig-grønne kvister i en vase.

Da jeg kom til Sandom, hadde jeg stor glede av å kjøpe juletrefot, og ordentlige lys som ikke blinket i alle farger, En enda større glede var det å gå ut og hente sitt eget juletre fra Sandoms egen mark! Både adventstre ute, og juletre inne. Jeg er enig i at det var litt sært å ha juletre inne når jeg likevel skulle tilbringe juledagene på retreat, men slik var det. Jula varer til ut i januar...

Det beste juletreminnet var da min japanske venninne kom på et ukesbesøk to uker før jul. Da henta og pynta vi treet sammen før hun reiste tilbake, Stor begeistring!

I år bestemte jeg meg tidlig: Det skulle være ekte vare i år også! Så jeg har fulgt med på nærmeste Plantasjen med spenning: Når kommer trærne, hvordan er de, og hvor mye koster de? Og hvordan får jeg det med meg heim?

Alt gikk bra: Jeg fikk hjelp til å pakke treet i nett, og til å får det inn i bilen der det akkurat fikk plass... Det nederste på stammen var tykt, men jeg fikk kjørt det ned i den tunge foten, vridd det på plass, og der står det på verandaen og venter til lille julaften. 

Takk for små og store gleder i advent, og det beste eri vente!


Ingen kommentarer: