torsdag, desember 10, 2020

Lys i advent 10: Den store stjerna

 


Når det er mørkt om morgenen, er det fint å sitte vendt mot den store stjerna, både ved frokostbordet og i godstolen. 
Så lenge jeg kan huske, har jeg hengt opp adventsstjerne, også i Japan. Der var den mest til glede for med selv, fordi de fleste vinduene var dimmet. En skulle ikke se inn til folk! 
På Nord-Sandom var det ekstra fint med stjerner og adventstre og noen lykter ute, fordi det ikke var noe annet kunstig lys, bortsett fra noen billykter nå og da.
Her i Oldra kjente jeg litt på gruppepresset. Jeg har stake eller stjerne i alle vinduer i denne etasjen...Så da måtte det kjøpes inn. Jeg har min gamle metallstjerne, som jeg tror er sikrest å bruke, men på Plantasjen hadde de bare stjerner i papir, 
Papir! Jeg har visst ikke fulgt godt nok med, for jeg følte meg satt 50 år tilbake i tid, når mamma hengte opp vår gamle adventsstjerne. Den var i en blek rød farge som gikk over i kvitt. 
Sist jeg skulle kjøpe en metallstjerne til Sandom, hadde de bare disse med kaldt led-lys i. Jeg måtte på bruktbutikken.
Det er morsomt, og tankevekkende, å se hvordan motene skifter for alt mulig, og kommer tilbake.
Like greit å følge sitt eget hode da, sin egen lommebok, og ta sine egne valg! 
Den ordentlige julestjerna sitt lys er evig og tidløst. Han er Morgenstjerna, som skinner når det er mørkest like før daggry.
 

Ingen kommentarer: