fredag, desember 04, 2020

Lys i advent 4: Mørketidslyset

 

Denne mørketida gir nye erfaringer. En av pensjonistvelsignelsene er å kunne gå tur midt på dagen, når det er naturlig lys ute. Jeg er imponert over alle gapahukene og bålplassene som finnes i området! Noen av dem er ganske velutstyrte, med kubbelys på bordet og alt du trenger for å grille. Her kan en varme seg i fellesskapet, lyset og bålvarmen, med godkjent avstand imellom,

Jeg tenker på alle de gangene jeg prøvde å forklare japanske venner hva mørketida er. Midnattssola, eller "kvite netter", hadde de hørt om. Men motpolen var ukjent. Og for den som er vant til at det blir mørkt ganske raskt etter solnedgang, er det ikke lett å få med seg dette med at mørketida ikke er beksvart, i alle fall ikke her. 

Jeg tenner minst mulig av lys inne for å få med meg det naturlige lyset ute. 

Hva slags lys kan jeg slå av for å se bedre mot jul?

Ingen kommentarer: