fredag, desember 21, 2007

Vindu 21: Innspurten er igang

Så er retreatleder og det frivillige husfolket på plass! Vi er 5 stykker, og en gjest måtte melde avbud i siste liten, så det er 9 gjester. Men selv om vi er forholdsvis mange, så er det å være husfolk på retreat ingen rolig greie. Tenk at noen vil bruke juleferien sin på det! Jeg beundrer dem. Noen av dem reiser tilbake rett på jobb. Vi prøver å ta godt vare på husfolkene, selv om de bare får restemiddager tatt opp fra fryseren nå før gjestene kommer! En overnatter i huset tvers overfor mitt på tunet, og det er greit å ha noen her når naboene i midten er på velfortjent juleferie! To er i husfolkavdelingen, og retreatleder har fått rom på Stillhetens Hus.
Etter middagen samla vi oss rundt kjøkkenbordet til informasjon og utdeling av oppgaver. Nå hviler freden og månelyset over Sandom. Imorgen braker det løs, og jeg er allerede i retreatmodus, til og med motivert for den utfordringen det er å lage julaftensmiddag og juledagsmiddag til 14 personer, hvorav de fleste kanskje er flinkere til å lage en norsk julemiddag enn meg! Heldigvis har jeg en god medhjelper. Menyen er henholdsvis finnbiff og ovnskokt ørret , med hjemmelaget solbærparfeit og jordbær med sørlandskrem til dessert.
Det er godt at vi kan overlate også de praktiske tingene til Herren. Han kan jo det der med å mette folkemengder!

Ingen kommentarer: