torsdag, desember 13, 2007

Vindu 13: Da Lucia kom

Lussekattene fikk bein å gå på: Først forsov jeg meg og hadde ikke tid til frokost eller å lage nistepakke, så de ble både frokost og lunsj! Og det den dagen jeg skulle inn til frisøren i Lom. Jeg har lært noe om Norge på nytt: Du må bestille time hos frisøren i god tid før jul! Det hadde jeg jo ikke tenkt på, for i Japan gikk jeg bare til frisørsalongen nærmest kirka og satte meg i køen, som heller aldri var så lang. Men nå var jeg for seint ute allerede i forrige uke. Men, sa den hyggelige damen: Vi ringer hvis noen melder avbud. Jeg hadde gitt det opp, men igår kveld kom plutselig telefonen: Du kan få time i morgen. Da er det greit å ha fleksibel arbeidstid! Så jeg skrev meg opp på halv dag, fikk på motorvarmeren, og kjørte til Lom med handlelista for jueretreaten og lydbokkasetter til biblioteket i veska. Det gjelder å slå ærender sammen! Og sjekke på kalenderen at bilen er ledig før en gjør avtaler.
Så jeg kom tilbake, ikke bare med nystusset hår, men med 9 frosne ørreter i bæreposene! Og det var ikke av de minste.
Etter middag høres det sang på tunet. Det er Lucia med sitt følge! Hun har varme Lussekatter i kurven sin og deler ut. Både Nystuggu og Veslestuggu får besøk. Lucia fornekter seg ikke, hun er ikke avhengig av de store skarer for å utføre sin gode gjerning. Og kultur er ikke forbeholdt storbyen. Det fikk jeg erfare på julekonserten i Garmo kirke ikveld. Den var himmelsk!
Jeg takker for varme opplevelser i advent, opplevelser som peker fram mot Ham som kommer.

Ingen kommentarer: