mandag, desember 17, 2007

Vindu 17: Eget juletre!

Det er en vakker kveld. Temperaturen er nedadgående igjen. Den vipper på minus 18 utenfor kjøkkenvinduet, og jeg tok fullt vinterhyre på bare for å stikke ut på tunet og ta bilde.
Halvmånen lyser opp det kvitkledte landskapet, og det er utrolig vakkert. Det klarte jeg ikke å få fanget inn, men jeg synes at dette glimtet av min adventsstue, Nystuggu, med selvhenta juletre utenfor, ikke var så verst, det heller.
Ja, for første gang i mitt liv har jeg bare henta et furutre i skogen der borte. Det er greit med flexi arbeidstid, for da kan vi ta en halv time fri mens det er lyst for turer og sånn, og heller arbeide litt lenger. Eller komme før, for de som klarer det!
Treet er valgt spesielt for min stue: For plassen sin skyld skal det stå ved en vegg, og da er det bare praktisk om greinene på den ene sia er kortere... Juletrefot og lys var noe av det første jeg fikk tak i før advent, så alt er klart. Jeg får ikke så mye glede av treet i selve jula, for det blir vel nesten bare å overnatte her, siden vi skal ha retreat. Men ei julepynta stue vil være med og gi kvile og krefter underveis.
Det er den kaldeste desember jeg har opplevd hittil, men slett ikke den jeg har frosset mest i.
Jeg holder varmen i min stue, og i fellesskapet.

Ingen kommentarer: