onsdag, desember 12, 2007

Vindu 12: Lussekatter og radio

Jeg skal ikke bake noe særlig til jul i år. Tenker tilbake på pepperkakene og fruktkakene ifjor, de som fikk bein å gå på. Som vi stod på! Men her er det andre som baker til juleretreaten, og jeg trenger jo ikke noe særlig, siden jeg skal være på retreat i jula og reise bort etterpå.
Så når jeg baker, er det bare for tradisjonen og for moro skyld, og kanskje for å gi bort, om enn ikke i samme målestokk som ifjor!
Den engelske frukt-og nøttekaka står under kommoden på soverommet og modnes. En måned skal det ta, og den blir bare bedre etter det, den også.
Lussekattene var for moro skyld, og det er faktisk første gang jeg prøver meg på dem: Lucias krone, prestens hår, kors, stjerne, fugl, gutt, fruktbarhetshorn. Min tantes oppskrift hadde tegninger med navn.
Mens jeg baker, titter jeg av og til på gradestokken ute, som viste minus 18 i morges, nå litt mindre. Eller blir det mer? Det går hardt på veden! Og så hører jeg på radio, barnetimen for de minste, nyheter og litt av hvert. Tenk at de både spiller kristne sanger og forteller om Lucia, at hun ble drept fordi hun ikke ville gi avkall på sin kristne tro. Alt i barnetimen! Og vi får rapport fra jul i Bakkebygrenda, der kirkegang og juleevangelium er en naturlig del av feiringa. Jeg lurer litt på om dette kan være lovlig? Det er jo utvilsomt en slags forkynnelse, spør du meg. Jeg tenker at det blir litt av en jobb å renske alt dette vekk! Hvis det er det som er målet? Men også Lucia lever videre i våre tanker og tradisjoner. Lyset var sterkere enn de som ville blåse det ut.
Alle i Japan tenker at Norge er et kristent land, og de kristne sukker etter å komme hit. Og så kommer sjokket når de gjør det. Jeg husker at jeg prøvde å fortelle litt om hvordan det egentlig er, men samtidig var det flaut. Hvis ikke alt var bra i Norge, hvorfor var jeg så i Japan?
Men jeg gleder meg over å kunne slå på radioen og kunne høre at det er advent og snart jul. Kristne japanere må lage sine egne kristne programmer. De gir til og med mange penger for å få det til. Fordelen er at da kan de være tydelige, så fremt de ikke går løs på buddhismen eller noe i den retning. Og programmene er først og fremst beregnet på å nå ikke-kristne, ikke være et tilbud for kristne. De kan jo feire gudstjeneste istedet. Så egentlig synes jeg ikke at vi i Norge skal klage på programtilbudet. Vi kan jo gjøre noe med det, eller?
Uansett, synes du ikke Lussekattene ser gode ut?

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja se de fikk fin farge.