torsdag, mars 22, 2007

Vår i hagen


Vi har åpen kirke de dagene jeg er der, og det vi si når jeg ikke har noe annet. Det betyr i praksis at jeg setter ut en plakat der det står at kirka er åpen, så bare kom inn! Min venninnes datter bemerket at da kan jo alle slags rare folk komme inn, og det har hun rett i! Stolen symboliserer at her kan du også bare sette deg ned for å kvile.

Det har skjedd store forandringer i hagen, det er blomster her og der, og stadig noe nytt å kikke på. Fru Hasegawa kommer de fleste morgenene, før jeg er på plass. Jeg kan se det på grunn av vanningen. I morges sto det en melkekartong med påske-og pinselilje-liknende blomster foran døra. Kartongen var klippet fint til med hank.!


De siste dagene har det vært vår-temperaturer, og påskeliljene koser seg. Her blir de forresten ikke assosiert med påske! Det er kvite, store liljer som er påskeblomsten i kirkene i Japan.












Påske-og andre liljer får selskap av noe som likner på spirea-busker.
Bak kan du så vidt se huset til fru Koike, som bruker å komme til koke/kake-klassen en lørdag i måneden.
















Idag luktet det bråtebrann både ute og inne. Det var naboen på baksida som stelte i hagen på fridagen sin. Egentlig har han ikke lov til å brenne slik midt mellom husene,men.
Det luktet vår!















Naboen på den andre siden av vegen bor i en trehus i japansk stil. Jeg har dessverre ikke så mye kontakt med dem, annet enn at vi er på hils og sånn.
Når jeg er utenfor kirka, hender det at folk som går forbi, bemerker hvor fint det har blitt rundt kirka. De legger merke til oss!
Og fru Hasegawa gjør mer enn å arbeide i hagen. Hun prater med folk og inviterer dem til å komme, hun husker navnet deres og fører dem opp i bønneboka si.
Jeg har brukt timesvis av arbeid på hagen, uten å egentlig få det fint, og nå er det deilig å kunne overlate den til en som kan, og liker det.

Ingen kommentarer: