tirsdag, mars 13, 2007

Blomster på bar kvist

Her er jeg sammen med min venninne bestemor Matsuda. Hvis en kan kalle et møte en gang i året for et vennskap!
Hun bor i fjellandsbyen Tsukigase i Nara fylke, der de fleste lever av å dyrke plommer, og av turistene som kommer for å se på blomstene. Matsuda har sin vesle bod der hun selger te og ulike produkter som dyrkes og lages i landsbyen. Der står hun fra morgen til kveld hver dag under plommeblomstringen, en måneds tid.
Jeg ble kjent med henne da hun og mannen hadde en litt større bod der stien gjennom blomstringa begynner. Der serverte de te og solgte stekte "kusamochi" (en grønn riskake med søte bønner inni) til de som kom forbi. Etter at mannen døde, har de unge i familien overtatt den.
En gang satt jeg der lenge, og vi som var i følge, måtte skrive navnetrekkene våre på ei papplate som ble hengt opp i butikken. Siden har hun sett etter meg hver sesong, sier hun.
For etpar år siden fant jeg henne på det nye stedet. Det var nærmere der hun bor, forklarer hun.
Jeg sier at siden jeg skal reise til Norge nå, har jeg tatt med en presang: En blomsterkalender med bibelord for hver dag. -Den skal jeg vise bestefar også, sier hun, uten å ha åpnet pakken. Det er ikke skikk og bruk her å åpne midt foran øynene på giveren!
Nå er det omtrent 15 år siden jeg var her for første gang, og det har liksom hørt med til våren. Jeg ble skikkelig ivrig etter å ha blitt overtalt til å være med i fotokonkurransen et år. Bildet mitt fikk 3.plass(sammen med mange andre!), og året etter hang det i en av butikkene til allmenn beskuelse. Det har aldri gjentatt seg, men bilder har det blitt mange av!







Her har fru Matsuda boden sin. Vi ble overøst med gaver derfra! Greit å ta med hjem for å gi til noen, slik skikken er.


















Ingen kommentarer: