fredag, mars 23, 2007

Mer vår ute og inne

I dag kom våren mens jeg satt inne og skrev på kirkeprogram og preken! Jeg hadde til og med ovnen på, og jeg sykla til kirka med både vanter og skjerf.
Men se, da jeg skulle tilbake etter endt dag, var det nesten for varmt med den vatterte jakken!
Det var mildt og godt, en sommerdag for en nordlending. Blomsterduften fulgte meg på vegen hjem. Denne korte tida mens det ennå bare er mildt, før varmen kommer, er bare deilig!

Inne i kirka skjedde det også saker og ting. Den gamle kjøkkenbenken ble byttet ut med den nye som har stått i den tomme presteboligen. Jeg hadde selvsagt spurt menighetsrådet om lov til å engasjere noen til å gjøre dette. Og vips, på en-to-tre var kjøkkenet oppgradert! Det blir en overraskelse for kakekurset i morgen.
Er det ikke fint? Den gamle benken hadde helt begynt å skalle av og gå i oppløsning, så det var på tide med noe nytt.





I dag hadde jeg også husket på å ta med noen poser blomsterjord som jeg ikke har bruk for, fra verandaen min. Da jeg stakk innom fru Hasegawa på veg hjem for å spørre om hun ville ha dem, fant jeg paret i full sving med våronna. De utnytter den vesle flekken foran huset sitt maksimalt. Dette er altså huset de leier som pensjonister, etter et langt liv i kirkens tjeneste. Det har to rom og kjøkken, men de synes det er akkurat passe for to!
Pastor Hasegawa var av det første kullet som ble døpt i Takarazuka lutherske kirke for 50 år siden. De har seinere arbeidet i to ulike kirkesamfunn, men som pensjonist ville han gjerne tilbake til Kinkikirken. De kommer til gudstjeneste hver søndag, og betyr mye positivt for miljøet i menigheten! Fru Hasegawa ble glad for å få mer jord, og kjenner jeg henne rett, finner hun en god måte å bruke den på.
PS: Det er bare halvparten av dette huset som er deres! Det er nemlig vertikalt delt, med ei leilighet på en etasje i hver del.

1 kommentar:

Odd Bjarne Ellefsen sa...

Takk for kjempefine hverdagsbeskrivelser, Anna Magni. Kjempefint å lese!