lørdag, mars 03, 2007

Norsk misjonær angrepet av tiggermunk

Det ville sannsynligvis ha vært overskrifta dersom en journalist fra VG eller Dagbladet hadde befunnet seg i nærheten av Yokkaichi stasjon i formiddag.

Jeg hadde vært nede på det store posthuset i byen, siden det er det eneste som er åpent på lørdag. Det er ikke så ofte jeg tar meg tid til en sykkeltur i byen, så jeg sykla bedagelig hjemover mens jeg så meg omkring. Kameraet var selvsagt med.

Da ser jeg en tiggermunk på plass i gågata. Han stod med sin karakteristiske stråhatt og svarte kimono med ei treskål foran seg. Folk bøyde seg ned og la penger i skåla. Det var da et bra motiv, tenkte jeg, en morsom blanding av gammelt og moderne.

Jeg sykla forbi ham, og fant fram kameraet. Han så meg. Han så på meg. Jeg la kameraet ned i sykkelkurven og gikk litt lenger bort. Så prøvde jeg på nytt. Men jeg ville ikke ta bildet så lenge han så mot meg. Det var minst 50 meter mellom oss, og jeg var kommet fram til fotgjengerovergangen og venta på grønt lys. Det var mange folk rundt omkring.
Jeg så meg tilbake. Hvor er det blitt av munken? Reagerte han virkelig på at jeg prøvde å ta bilde av ham?

Jeg trengte ikke lure lenge. Der var han plutselig på siden av meg, skål i hånd, og eitrende sinna. Han skjelte meg ut for full hals. Det var direkte ekkelt og skremmende.
Da så jeg det: Han hadde skjegg. Plutselig skjønte jeg at han sannsynligvis ikke var ekte, men en svindler som ga seg ut for å være munk. Han brukte kappe og stråhatt for å lure til seg penger. Ikke rart at han ble sint! Her kom jeg og ødela for ham.

Nei, jeg kan ikke se for meg en ekte, glattbarbert munk i fullt sinne.
Hvis du går tilbake til 11.februar på bloggen, kan du se en av dem. Han står konsentrert i bønn og meditasjon, og ser seg ikke omkring. Ansiktet er skjult av hatten.
Så en ekte munk ville vel ikke engang ha registrert utlendingen som prøvde å ta bilde.

Da jeg fortalte dette til en venninne, var hun enig med meg. Det var nok en "kopi".
Men jeg tror ikke jeg skal jakte på munker som fotomotiv mer. Det er nok best å spørre først!
Så nå vet du hvorfor det ikke var noe bilde idag.

Men jeg har fått en treffende innledning til prekenen imorgen. Jeg skal nemlig tale om tiggeren Bartimeus!

Ingen kommentarer: