lørdag, februar 24, 2007

Kokekurs

I dag hadde vi den månedtlige kokeklassen i kirka. Det er jeg som underviser i norsk mat, men jeg må innrømme at disse damene er flinkere enn meg til å lage mat. Men de synes det er kjekt å lære noe utenlandsk og eksotisk, og jeg stort sett bare forteller hvordan de skal gå fram, så lager de de nydeligste sauser og kutter opp grønnsakene på en måte jeg aldri kunne få til.
Menyen i dag var, som seg hør og bør i fasten, fisk. Jeg fikk ikke tak i torskefilet, så jeg kjøpte en del pakker med torsk som var delt opp i stykker. Men de gikk frimodig løs på oppgaven med å fjerne skinn og bein. Hva vi laga? Rett og slett fisk og grønnsaker i kvit karrisaus, med kokte poteter til. Det falt visst i smak, for alt sammen forsvant!
Rie Yamaoka og datteren Yuki ( midt på bildet) hører til i menigheten . De to andre kommer stort sett fast til klassen. Hun til høyre er hustellærer!!!( Det het det ihvertfall i gamle dager)
I pausen leste vi søndagsteksten om Jesu fristelse, og jeg viste dem ikonet mitt og fastekalenderen som nå henger i kirka. Vi snakka om hva fastetida er for noe.Begrepene var ukjente. Ordet påske kjenner imidlertid mange til, fortalte de.

Ingen kommentarer: