torsdag, april 12, 2007

Påskepynt

I år var sakurablomstringen den fineste påskepynten, selv om symbolikken ikke er helt klar. Kanskje kan den minne om Jesus som heller ikke visnet bort og døde, men ble tatt fra disiplene i sin beste alder for å være med dem på en ny måte? Sakurablomstringen varer bare omtrent ei uke, og kronbladene fyker bort med vinden i takt med at de grønne bladene springer ut. Det er vakkert med et teppe av kronblader på bakken, og på elva!




Lysene jeg kjøpte i Kamayama, fikk plass på spisebordet sammen med orkideen. Stakene som er formet som påskeliljer, minner meg om påske, så jeg fikk et lite kultursjokk da jeg besøkte Takayama lenger nord i Japan, og oppdaget at de brukte påskeliljer i bukettene som brukes på fedrealter og buddhistiske graver! Det opplevdes nesten som helligbrøde.




















På bildet ved siden av ser du den blomsten som japanske kristne forbinder med påske: Store, kvite liljer! Jeg er litt stolt av påskehagen som har plass i kirkens inngang. Hun som har laget julekrybbefigurene, kom med dem en første påskedag mens jeg var på morgenbønnemøtet. Det var ikke lett å finne steiner i hagen i år, for fru Hasegawa steller den så fint!

Hagen skal få stå ei uke til, så alle får se den.

Ingen kommentarer: