mandag, april 02, 2007

Lys til påske
















Jeg hadde nesten ikke lyst til å gå ut idag! Det var sol og blå himmel, det blå var bare skjult av en enorm sky av milliarder av sandkorn, og bak dem var sola som en skygge av seg selv. Tro det eller ei, men denne sanden kommer svevende fra ørkenen i Kina. Hver vår legger den seg som et slør over landet, til stor fortvilelse for bileiere! Du kan selv se på bildet! Ikke bare det, men det føltes som jeg hadde sand i øyne,nese og langt ned i halsen. Dette sand-fenomenet er av nyere dato, så vidt jeg kan huske, og det er nok menneskeskapt på en eller annen måte....














Men jeg hadde noe viktig fore: Alterlysene i kirka er modne for utskifting, og hva passer bedre enn å kjøpe nye til påske? Men å få tak i to høye, kvite lys i stor størrelse er ikke gjort i en håndvending her i landet. Jeg måtte til utsalget til den store Kameyama- lysfabrikken, ca.3 mil unna. Og jeg var ikke sikker på vegen, for det var lenge siden sist. Internettkartet viste bare fabrikken, oppdaget jeg, så jeg stoppet for å spise lunsj og spurte meg for.- Lys, sa den unge servitøren. - Enn om du prøvde på "home store"? Han hadde tydeligvis ikke peiling. Jeg ble litt overraska, for jeg har jo hørt at Kameyama lys er kjent i utlandet også!
Så jeg fortsatte mot ekspressveginnkjørselen og syntes jeg kjente meg igjen, og der: Et kjempeskilt, og utsalget i første etasje! Hadde jeg ikke bedt om å finne det, kanskje?
Utenfor blomstret sakuraen så smått mot grå himmel.















Og her kom jeg inn i en drømmeverden for en nordmann. Kameyama kan dette med lys til enhver anledning! Her var de i alle størrelser og farger, med og uten lukt, lys til buddhisttempler og fedrealtre side om side med julelys og påskelys! Jo, virkelig: Gule lys, egg-lys og kyllinglys! Det var da jeg kom på at det trengte jeg jo også til min egen stue. Så i tillegg til to store "nødlys" som skal gjøre tjeneste på alteret, kjøpte jeg gule egg og gule lange.- Skal du ha dem til oppstandelseshøytiden? spurte ekspeditrisen. Jeg nikket og ga henne et ekstra smil fordi hun visste om påsken. Så fortalte jeg at de store skulle være til kirken.- Jo, det kommer ofte prester hit for å handle, smilte hun. Så fikk jeg et kvitt flytelys med sand til å legge i bunnen på skåla på kjøpet. Også det veldig japansk!(å få på kjøpet)














Dessuten falt jeg for disse kirsebærblomstlysene! De skulle passe som gaver til noen som besøker Japan i sakuratida.
Jo, japanerne får nye tradisjoner, lystradisjoner også, selv om ikke alle har fulgt like godt med! Måtte de bare få øye på Ham som er verdens lys.

Ingen kommentarer: