torsdag, april 12, 2007

Bedehus på japansk

Her står jeg foran landsbyen Shirakawago, 8 mil sør for Takayama i Gifu fylke. Vi har passert vannskillet, og befinner oss på Japanhavsiden.Denne landsbyen består av hus som direkte oversatt heter "bedehus"! (Gasshotsukuri på japansk.) "Gassho" betyr bønn, og den tradisjonelle japanske bønnestillingen er å holde hendene med fingrene utstrakt rett opp, slik at de berører hverandre øverst.
Disse husene har tak som er veldig skrå, og slik likner de på bedende hender. De er bygget slik på grunn av snømengdene i denne delen av landet, og takene er stråtak.
Det ligger fremdeles snø i fjellet, og sakurablomstene står bare i knopp. Men karpefiskene som forteller at i dette huset er det gutter, har kommet på plass. Dette er også et sikkert vårtegn, for de skal henge oppe fram til barnas dag 5.mai.


Disse husene er nå fredet, og det kommer turister fra hele verden for å beundre dem. Derfor kan innbyggerne bare modernisere inni. Men jeg så noen som hadde ei parabolantenne i mønet! Husene er på 3-4 etasjer, så de har rikelig med plass .

Med biler på parkeringsplassen foran er denne vesle landsbyen ei morsom blanding av gammelt og nytt. Jeg ble helt betatt av de flotte bygningene, men jeg vet ikke om jeg ville ha bodd her!
Kanskje har jeg blitt litt bortskjemt av å bo i by med togstasjoner og flyplass like ved? Men til tross for at landsbyen ligger utenfor allfarveg med buss som eneste offentlige transportmiddel, traff vi ei stor gruppe med vesterlandske utlendinger som snakket et språk jeg ikke klarte å lokalisere!
Men stedet anbefales absolutt! Det kan med fordel kombineres med sightseeing i byen Takayama, og kanskje en tur i skibakken på vinterstid?

Ingen kommentarer: