lørdag, desember 08, 2007

Vindu 8: På posten

Det er lørdag i advent, og jeg har pakket mine julepakker, og begynt på brevene til Japan. Så jeg lastet dem på sparken og satte kurs mot post i butikk, i nærbutikken på Garmo. Den ligger i krysset der sentrum med skole og kirke er.
Vegen går gjennom et julekortlandskap. De ca 3 kilometrene fram til bygda møter jeg ingen biler, ser ingen mennesker eller dyr, bare veg og snødekte trær. Vegen er fint brøyta nå, det er sannelig ikke verst når det nesten bare er vi på Sandom som bruker den. Den er litt sandstrødd, men ikke verre enn at jeg får merke at "sparking" er god mosjon!
Ved butikken er de iferd med å ordne istand til julegrantenning. Det skal være korsang og salg av litt av hvert. Inne er det ingen støyende julemusikk som i Japan, men bordene i kroken er pynta med juledekorasjoner og telys, og der sitter to damer fra sangkoret og selger lodd.
Det er lenge siden jeg har sendt noe særlig pakker her i landet, så jeg trodde jeg var lur da jeg fant diverse emballasje på kontoret og gikk inn for gjenbruk. Men så viser det seg at jeg kan sende pakkene på en rimeligere måte om jeg pakker litt om og får ny emballasje. Damen bak skranken ringer opp til mannen etter forsterkninger i kassa, og hjelper meg. En av pakkene er litt stor for "smart post"- eska, men: Den teiper vi bare igjen! sier hun. Så jeg tar med meg pakkenellikene til det andre bordet og skriver adressene på nytt mens jeg prøver å få rett ting i rett pakke igjen. Håper ikke noe blei bytta om... Når jeg beklager at jeg kom med så mye på en gang, til og med flere til utlandet, svarer hun vennlig at de har bare godt av å få trent seg litt! Lenge leve nærbutikken og post i butikk!

Dessverre fikk jeg ikke med meg lystenninga, men da jeg seinere på kvelden henta Grete på bussen, sto treet og glitra. Og på veg heim tok vi igjen to dådyr på kveldstur etter vegen. De små kvite rumpene hoppa og spratt helt til de endelig fant seg et sted å komme ut av vegen på.

Det venter en god og rolig søndag med julekortskriving og adventslunsj i Lom. Mandag skal vi forberede juleretreat.

2 kommentarer:

Hulda sa...

Veldig koselig å lese om adventsdagene dine, Anna Magni!

Hilde i Thailand sa...

Hei, Anna Magni!
Er innom hver dag på bloggen din, og bruker den til å få opp litt adventsstemning langt fra gamlelandet!