lørdag, desember 15, 2007

Vindu 15: Julebad og julemartnad

I dag har hele tunet , 4 voksne og 2 barn, vært på julebad i bassenget på Fossheim i Lom. Der er det både boblebad og solarium, og altså oppvarmet vann! Det var deilig, men det er ikke fritt for at jeg driver og sammenlikner. Hvis det er noe fra Japan jeg sakner, så er det de varme kildene, og badene der, selv om det følger jordskjelv og rystelser med dem.
Jeg synes at norske hoteller og andre som tar penger for å la oss bade, burde ta en studietur til Japan for å se hvordan det skal være: Garderoben skal være varm. Til den prisen skulle det heller ikke være nødvendig å ta med seg noe: Stort og lite håndkle, shampo, såpe, hårtørrer, hårbørster som desinfiseres etterhvert, lotion, krem, papirservietter, plassert på toalettbord som står på rekke og rad langs veggen, med tilhørende krakker, skulle være standard. Bastmatter på golvet, slik at en ikke blir kald og våt på beina. For ikke å snakke om TV i badstua! Så: Badevekt, slik at en kan se om en har tatt noe av etter anstrengelsene. Så skulle det være hyggelige damer som går og samler opp de våte handklærne.
Videre automater med kald drikke, tannbørster osv. Og så julemusikk i høytalerne på denne tida av året. Endelig: Pyjamas og tøfler til å ta på seg hvis en vil gå ned og ta en kopp kaffe før en bader videre. Synes du jeg er storforlangende? Vel, jeg beretter bare hva jeg har opplevd! Glemte jeg å nevne bodene i hallen der du kan shoppe mellom badene, eller restauranten, og massasjestolene?
Uansett, det var deilig med noen svømmetak, og siden jeg kan gjøre det uten å være redd for de ovenfornevnte jordskjelv, så skal jeg ikke være storforlangende.
Rene og pene kunne vi altså møte opp på julemartnad på Bygdemuseet, der ivrige, unge mennesker trosset minusgradene og solgte ting de hadde laget og bakt. Inne i et av husene var det nissegrøt å få kjøpt, og du kan se at det smakte fortreffelig! Jeg sikret meg kalenderen som er gitt ut i forbindelse med at Lomskyrkja fyller 850 år . Den er resultat av en fotokonkurranse med kirka som motiv. Kalenderen kan til og med brukes i 2 år! Selv om du må bruke bildene 2 ganger - men det tåler de!
Takk for en god laugardag - selv om det var mange julekort som ikke ble skrevet!

Ingen kommentarer: