søndag, desember 17, 2006

Vindu18: Og kommer for å tilbe Ham


Den nye som kom i advent sier at hun vil bli døpt. Hun virker nokså avgjort på det, men jeg tror ikke hun vet så mye. Så etter nyttår starter vi opp dåpsundervisning hver lørdag formiddag.
Hun fikk en ny start i advent og følger stjernen for å tilbe. Takk og lov!
Min venn fra fredag kom også. Jeg er ikke sikker på om han vil komme igjen. Jeg håper det.
Pastor Suda la ut juleevangeliet ei uke på forskudd, men fra en ny vinkel:
Hvorfor var det ikke plass for Josef og Maria i herberget? Det var masse slektinger i Betlehem, og slektning eller ikke, er det en fødsel, vil man stille opp og overlate rommet sitt til den fødende. Man vil springe etter varmt vann og hjelpe så godt man kan.
Hvorfor møtte disse to stengte dører slik at de måtte ta inn der de reisendes esler og kameler holdt til?
Jo, ryktet hadde gått foran dem sammen med slektninger og kjente til Betlehem: Maria er gravid, og det før de er skikkelig gift! Hun skulle vel ikke ha rotet seg borti en romersk soldat? Frivillig eller ikke, det er fiendens barn. Vi kjenner dem ikke.
Jeg så for meg bildet av et ungt par, helt alene. Bare de allerede utstøtte gjeterne kom på besøk. Og kanskje var det bare Elisabeth av Marias slektninger som forsto henne og trodde på henne....
En spennende og sterk julepreken!
Og nå har jeg hentet julenissen. Hun kom med båt fra flyplassen i Nagoya, med en tung koffert!Hun skal bo hos Ingrid i Kawage, men jeg og menigheten får nok litt del i henne også.

Ingen kommentarer: