tirsdag, desember 16, 2014

Førjulsmysterier - 16.vindu


Jeg sitter fredelig på puta i bønnerommet The Arches. Det er dag 11 på retreat, og vi skal opp i 30. I løpet av de neste ukene skal jeg be meg gjennom bibelfortellingene om Jesus. I dag er det juleevangeliet - the Nativity.

Jeg sitter tilbakelent og har som mål å leve meg inn i teksten - Maria og Josef på den lange ferden mot Betlehem.
Jeg er søvnig, og dupper litt av. Men historien synes merkelig nok å gå sin gang.

Jeg kommer opp på siden av den gravide, unge kvinnen, og jeg synes litt synd på henne. Hun skulle ikke ha vært med på denne lange ferden!
Men jeg vil være hyggelig og høflig, kanskje oppmuntre henne litt. Så jeg spør:
-Tror du det blir en gutt?
Da gir hun meg et stort smil tilbake: - Ja!
Det var så levende!

(fra mine retreat-notater fra ett år tilbake)

Ingen kommentarer: