lørdag, februar 26, 2022

Fastelavn og fasterom


 

Hva slags forventninger har du til fastetida, disse 40 dagene som leder fram til påske?

Fastetida kan være å rydde rom. Rydde rom i livet for Jesus - for å kjenne ham bedre, så jeg kan elske ham mer, og ønske å følge ham tettere på vandringen mot Jerusalem, og videre.

Dette rommet trenger ikke å være isolert. Jeg kan ta med alt og alle jeg ber for inn i stillheten og legge det der . Jeg kan rope ut alle "Kyrie" og "forbarm deg" som trenger på gjennom nyheter og nærmiljø, og også fra mine egne dyp.

Hva vil jeg rydde bort for å åpne dette rommet? Hva vil jeg fylle det med?

Det finnes gode bøker, som kan være veiledere gjennom fasten, og erstatte TV-seriene for ei tid. Vi har bibelleseplaner som følger kirkeåret. Mange deler litt ekstra med dem som trenger det. Her bruker en fantasien og lytter!

Faste kan være så mye mer enn å droppe sjokoladen...

Det er tid for fokus og forventning: "-Se, vi går opp til Jerusalem!"


Ingen kommentarer: