tirsdag, desember 22, 2009

Vindu 22: Nå er vi snart der

Selv har jeg tjuvstarta litt, som du ser av bildet. Men det var for at Atsuko skulle få en liten smak av norsk jul før hun dro.
Jeg tenker av og til tilbake på julene i Japan. Min første og kanskje eneste hjemlengsel var første jula der. Ble dårlig første juledag og kunne ikke gå i sjømannskirka som jeg hadde ønska, og da var alt ganske trasig. Men det ordna seg før dagen var omme: Om kvelden dro jeg på julefest i den japanske menigheten jeg gikk i, og da kom det mer enn dobbelt så mange som vi hadde regna med. Og bløtkakene strakk likevel til!
Men det sterkeste juleintrykket fra Japan er nok dette at det ikke er julehelg i samfunnet rundt oss. Selv om butikkene gjør sitt for å skape julehandel. Julaften og juledagene er vanlige dager, kanskje med en liten hyggelig fest: Jul. Kontrasten blir så stor.

julekveld

julekvelden
vart dørene opna
og me gjekk stilt inn i æva

kveld attom tid og stad

juledags morgon
fann oss rikare att
då brann du stilt i våre rom

kveld attom tid
og her er duka til møte

heretter er me
møtestader
julekvelder
der dører opnast
og du og menneske finn kvarandre

stille rom
der tog står
og høgtalarane teier

kyrkjerom
der bord vert sette fram
og ljos tende

julekveld
men tog tråklar berre vidare
utanfor

Ingen kommentarer: