tirsdag, desember 01, 2009

1.vindu: Hvorfor skriver jeg adventsblogg?


Kanskje er det mest for min egen skyld, for lettere å kunne være i og holde fast ved disse dagene før jul?
På kjøkkenbordet på Sandom står adventsstaken - nå når det ikke er gjester, foregår adventsritualet på kjøkkenet. Ved morgenbønn eller lunsj.
Da jeg hadde tatt dette bildet, la jeg merke til korset bak lyset.
Det minner meg om at advent er tid for ettertanke og selvransakelse, tør jeg å bruke det gamle ordet bot? Er det ikke det lillafargen betyr også, egentlig....
Så la oss ta med et lite dikt om kors og lys til ettertanke i dag:

kross - skuggen

me kastar skugge
kvarhelst me går
i Guds sol

skuggane fell
på dei som er mindre
og dei frys

lat oss ikkje løyna
Himmeriks ljos
for kvarandre

me er alle
under kross - skuggen

Ingen kommentarer: