onsdag, desember 09, 2020

Lys i advent 9: Lys i julegrana

 


Nå har jeg også tatt bilde av den stor julegrana på torget! Den har ei litt spesiell historie: Ei dame som nettopp hadde kjøpt hus i Harstad, på nabotomta til barndomshjemmet, hadde denne i hagen sin. Kanskje ikke den størrelsen en vil ha akkurat der? Så hun kontaktet kommunen og tilbød dem grana. Slik har den blitt til glede for mange, ikke minst for naboene som fikk mer lys og utsikt...

Julebyen er vakker, men litt tom for folk. Det er nok ikke bare pga pandemien. Jeg skal innrømme at dette var min første busstur inn til sentrum etter at jeg flytta tilbake.  Det er  lettere å kjøre til Sjøkanten senter eller Kanebogen senter, der en får alt under samme tak. Men det er litt trist med tomme gågater. 

Noen ungdommer i julekostymer prøvde å bøte på saken. De stilte seg opp ved grana og sang julesanger, og folk stoppa opp. Nydelig!

Jeg oppdager byen på nytt. Det er så mye som har forandret seg. Men der Adly Bergan i sin tid holdt til. var det en ny butikk av samme slag! Der fant jeg strikk til mine planlagte jule-munnbind...Og på Egon var det mye lys og varme, og utsikt over havna. Jeg ble fristet til å ta en julelunsj. Men det var bare en smakebit på jula. Det beste kommer når vi er der!

Ingen kommentarer: