onsdag, desember 23, 2020

Lys i advent 23: Lys over jord

 


Jeg har funnet fram det gamle juletreteppet. Det har ikke vært i bruk på 20 år. Nå ligger det og venter på at juletreet skal komme inn i stua...

Min far var lærer og søndagsskolelærer, og han likte å lage ting med hendene. Han laget teppet før 1980, og jeg var muligens med på det. Og min mor sydde nok på kanten rundt.

Jeg sitter og betrakter teppet. Her er barn fra mange land, og teksten er " La alle barn i verden få det like godt som jeg."

I dag vil mange kalle figurene stereotype, eller til og med rasistiske. Dem om det. 

Jeg vokste opp i en heim der pappa drev barneforening for Santalmisjonen, og mamma ledet kvinneforening for NMS. Misjon - ønsket om at alle i verden må få se verdens lys, som vi feirer bursdagen til nå - er bakgrunnen for teppet. 

Jeg legger merke til jenta i heldekkende drakt. Dette var før den debatten!  Samegutten som stolt bærer kofta, forteller om våre samiske aner på farssida. Mao-dressen vitner om at dette ble laget for ei stund sida. Og så er det bare en lyshåret person med i ringen... 

Det er godt å sitte og reflektere før treet kommer og tar all oppmerksomheten. 

Hva slags tanker får du når du ser dette?

Ingen kommentarer: