torsdag, desember 08, 2011

Vindu 8: Velkommen!


Når det ikke var noen annen til å gjøre det, måtte jeg skrive de store plakatene som vi satte opp utenfor kirka tidlig i advent, med stor tusj og tunga rett i munnen!
汚い字でも、私はときとき自分でクリスマスのポスターを書かないといけませんでした。
Velkommen til jul for barn 16.desember”
“Velkommen til julegudstjeneste og festmåltid 24.desember klokka 1030, og til julekveldsmesse på kvelden.”
Dette året falt julaften på en søndag, og vi kunne riktig feire jul. Ellers måtte vi ta den søndagen som lå nærmest, for her er den eneste røde datoen i jula keiserens fødselsdag 23.desember. Da går det forresten godt an å feire Kongenes Konge også!
Å feire jul mens alle andre har hverdag – det er ganske spesielt!四日市にいて最後のクリスマスは、ちょうど24日でした。ノルウエー人のわたしにとって、平日のクリスマスは不思議なものでした。教会の私たちが祝いをしてもまわりは仕事をしたりします。
Men så var den første julekvelden sikkert en hverdag.
しかし、初めてのクリスマスは、平日にちがいませんでした。
Og det er der han vil bli født og leve – både i øst og vest….
イエス様は、私たちの平日に生まれ、そこで生きて生きたいと思います。西洋でも、東洋であっても。。

Ingen kommentarer: