mandag, desember 20, 2010

Et vindu i advent 20: Juleglede

Hva er jul for meg?
Hva er julegleden for meg?
Mine kristne venner i Japan hadde ikke forventninger om juleferie, gaver og familiejul.
Det store spørsmålet før jul var: Blir det noen dåp hos oss til jul? Kan menigheten få feire jul sammen ved å ha dåpsfest?
Jeg fikk en e-post fra ei venninne i min gamle menighet i Japan igår: Vi feira Suzuki-sans dåp idag! Jeg husker henne godt - hun har vært underveis i årevis.
Englene hadde det travelt med å synge i Yokkaichi igår. Og klokkene hadde ikke engang ringt inn jula her hos oss...
For Han blir født og begynner sitt liv i mennesker over hele verden, også der de røde dagene ikke har fått plass på kalenderen, men jul må feires søndag før eller etter, eller på keiserens fødselsdag 23. desember...
Så fant jeg julegleden igjen og vet på nytt at for meg er jul først og fremst at Han stadig blir født i nye menneskers hjerte og liv.
Det kan skje på selveste keiserens fødselsdag - og det kan skje på julaften mellom gavepapir og ribberester.
Å,ja - gjett om englene har det travelt denne uka!

Ingen kommentarer: