onsdag, desember 01, 2010

Et vindu i advent 1: Kulde og lys

Adventspynten er kommet opp på Sandom. Stjerner med lys, halmstjerner , lilla løpere og lys. Utenfor vinduene ruger 26 kuldegrader. De kjennes tunge i muskler og ledd. Vannet fryser i rør, og Sandom-bilen har frosset seg til verksted opphold, henta av NAF.
Alt kjennes tyngre og går saktere i kulda.
Jeg går fram og tilbake til senteret med lag på lag på lag med ull og saueskinnsduffel etter mor som finish. Det kjennes mildt idet jeg tumler inn i Nystuggu, men et blikk på gradestokken avslører nesten 10 plussgrader inne.
Men jeg har ved, mat, en varm katt og mange levende lys mens jeg venter på mildere og lysere tider.
Og når jeg spør Vår Herre om hvorfor han skapte mørketida, svarer han: - For at du skal kunne glede deg over lyset!
Og det vet jeg jo så godt-uten mørketid, ingen midnattsol...

Ingen kommentarer: