mandag, juni 04, 2007

Flere avskjeder


Søndag ble den største avskjedsdagen hittil. Jeg var blitt invitert til Tsu kirke, som jeg arbeidet i en periode for noen år siden, i den tida nåværende kirke ble bygd. Der møtte jeg en av mine tidligere søndagsskoleelever. I denne måneden venter hun sitt første barn! Som skikken er her, tilbringer hun tida før og etter fødselen i barndomshjemmet. Hennes nye familie er ikke kristne, men det var godt å høre at hun frimodig bekjenner troen, og har forventning til at de kommer til å bli det.
Ja, tida har gått!
Pastor Mikajima ledet gudstjenesten, og jeg prekte.
Etterpå var det måltid, med avskjed, og det var både rart og kjekt å være der og treffe dem, og bli minnet om en periode i livet mitt som av og til var veldig turbulent, både for meg og de som var til stede der.
Jeg hadde bare glemt akkurat hvordan det var, men i ringen rundt bordet kom glemte følelser fram igjen.
Så det var nesten befriende å kunne sette seg i bilen mot Kawage, som jeg har fulgt litt fra siden, samtidig som jeg har
mange gode minner fra stundene sammen med menigheten der.















Sammen med gamle venner i Tsu. Ei av dem kom som søkende til Tsu mens jeg var der. Til tross for at jeg ikke var pågående, som hun sa i hilsenen, er hun døpt og medlem av menigheten nå. Men hilsenen hennes traff meg likevel: Kanskje det er mange jeg skulle ha vært mer "pågående" overfor? Men, tross alt, hun kom jo etter!










og nye i Kawage.
Det var fremdeles litt piff igjen til preken der også.











To gudstjenester og to avskjeder på en dag, ja, det tappe noenhver for krefter.
Men jeg takker likevel, for det er ei veldig spesiell tid nå, og den er viktig å få med seg.
"Herren skal bevare din utgang og din inngang, fra nå av og til evig tid."

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!
Følger med deg og ta en dag av gangen!!
ALt godt Inger Marie