søndag, januar 21, 2007

Den viktigste dagen i året


I dag har menigheten hatt sitt årsmøte. Det er det jeg kaller "den viktigste dagen i året". I allefall er det den dagen menigheten (les: menighetens arbeider!) ser fram til med størst spenning: Vil det komme så mange at møtet blir beslutningsdyktig? Hvor mange av de som ikke kan, viser ansvar og sender inn fullmaktsbevis? ( Disse blir nemlig talt opp og legges til antall frammøtte. Det er slik vi klarer å holde det gående.)
Så på forhånd hadde jeg sendt ut invitasjoner med svarkort til medlemmene. Med frimerke til de som mest sannsynlig ikke kunne komme! Neste punkt var å få papirene ferdig. De ble også delt ut på forhånd, egenhendig eller pr. post og mail. Jeg må innrømme at jeg behendig la inn noen husbesøk i den kritiske perioden med den baktanke å få nok fullmakter!
Så var det bare å vente. Og det holdt! Møtet kunne avholdes, det var en positiv stemning, og vi fikk valgt nytt menighetsråd fort og greit. En av dem ble valgt for første gang, og det er stort å se at nye tar ansvar!
Samtidig var det en dag med alvor og vemod. Bildet er tatt for to år siden. Jeg glemte helt å ta bilde idag. Men vi var nesten akurat samme flokk. To av dem på bildet er syke og skrøpelige nå, og har ikke kunnet komme til gudstjeneste på ei stund, så de var ikke med idag . En av dem har nettopp fått vite om en alvorlig sykdom. På disse to årene har to av dem fått ei lita datter, som også var med. Ja, på gudstjenesten var det to mødre med barn!
Så når jeg tar fram dette bildet og ser på det, tenker jeg på at jammen har det skjedd mye på disse to årene. En av dem som ikke var med for to år siden pga at han var rammet av slag, har nå kommet så langt i sin rehabilitering at han kan komme til kirke i drosje. Han er i 40-årene.
Vi kunne også dele sorgen over henne som døde før jul, og sammen legge familien fram for Herren. Så viste det seg at ei av damene hadde opplevd et liknende dødsfall i sin familie bare for ei uke siden, og jeg fikk avslutte dagen i kirken med å be sammen med henne.
Hva vil det neste året bringe for menigheten? Hvem får de som arbeider eller prest når jeg reiser i slutten av juni? Det var det ingen som spurte om.

Ingen kommentarer: