torsdag, mars 19, 2009

Retreat hos søstrene

Min retreat

- å glede seg over de små, enkle tingene, som en kopp kaffe og knekkebrød med brunost og hjemmelaga mandarinmarmelade på

- å ta fram de japanske malersakene som dessverre stort sett får kvile ellers i året. Male bildene som dukker opp under bønna eller greinene på treet utenfor kjøkkenvinduet. Legge merke til at de har knopper som snart er bristeferdige.

- å ta et langt tilnærmet japansk dukk i badekaret som avslutning på dagen. Barnlig begeistra over at det var et badekar der, og ikke bare dusj!

- å pynte kjøkkenbordet med en brikke fra skuffa og et lys fra stua, dekke på til seg selv som om jeg var gjest, og det er jeg jo!

- organisere dagen mellom tidebønner, egne bønner, måltider og turer, og kjenne at det er rom rundt meg, ikke bare i det åpne landskapet, men rom for tanker og følelser som ellers lurer under overflaten.

- sitte på kne på golvet i kapellet helt alene, så lenge jeg vil. Og sammen med søstrene på deres tidebønner, der stillheten møbleres med var strengemusikk. Være i fastetida - vi har lagt vekk halleluja sammen med kjøtt og kaker, og jeg lærer mer om hvordan vi kan møblere fasten.
Og nå vet jeg endelig hva liturgi er!

- ta fram strikketøyet med det vanskelige mønstret som det ikke var ro for å begynne på hjemme. Bare stillheten som akkompagnement, men jeg savner hverken musikken eller lydboka.


- å gå tur sammen med sine egne tanker, kjenne på sinne, på skuffelse, på besluttsomhet og fred. Retreat er rom for bakoverblikk, men også for avgjørelser, men de skal ikke framskyndes. Når tida er inne, tar de rommet.

- å få komme inn til dekka middagsbord når tida er der, nyte maten og utsikta uten sosial prat. Den får kvile når lydboka settes på.




- å endelig kunne be og betrakte Jesus uten å tenke på tida. Bare betrakte og være stille.
Være i skjæringspunktet mellom å vente på å bli vist og å kjempe seg fri fra det som vil avspore.
- å få søndagsfrokost med bordvers der jeg endelig fikk bruk for skolefransken igjen!

Jeg hadde min egen, årlige retreat som gjest hos søstrene på Engen. Takk for gode dager!

Ingen kommentarer: