søndag, april 29, 2007

Ris, fisk og brød


Da jeg kom ut for å dra til gudstjenesten i morges, så jeg at de små risplantene sto for tur til å settes ut. Før dyrket bøndene sine egne risplanter og satte dem ut, nå kjøper de plantene hos noen som dyrker store mengder for salg. Jeg ble litt skuffa, for jeg skjønte at nå ville jeg ikke få noe bilde av selve utplantinga, som jeg hadde håpet. Det er litt av hvert som skal skje midt i gudstjenestetida!
Det er begynnelsen av Golden Week, en opphopning av nasjonale fridager som gjør at noen kan ta fri i opptil 9 dager denne gangen, og folk nytter høvet til å dra hjem, eller på utenlandstur.
Siden det var 5.søndag i måneden, hadde vi Tomasmesse, og den var lagt opp i samarbeid med Kawage menighet. Derfor hadde vi også Ruth Kari og Knut Ola Topland på besøk, og de spilte og ledet så fint.
Vi hadde laget til flere poster rundt i kirkerommet, og her kunne vi tenne et lys for noe vi håpet på, og fortelle Jesus om noe vi var skuffet over, slik som disiplene var skuffet og mislykket den morgenen, etter svart hav.





Da folk kom inn i kirka, bemerket noen at dette minnet om sjø og fjære, og det duftet stadig sterkere tang fordi jeg fant fram en pakke tang som vi egentlig skulle spise( eller er det tare?) til pynt.
Bordet er også, pynta med skjell og brød, og her kunne vi lese om de første kristnes fisketegn, og ta med oss en fisk med magnet til å sette på kjøleskapet.






Ruth Kari og Knut Ola hadde også med seg andre ting som de hadde funnet i fjæra!
På denne posten var det satt opp et verdenskart, siden det var 153 fisker i garnet, og de representerte de da kjente folkeslag i verden. Så kunne vi sette en lapp på ett eller flere land, og be for det. Det hopet seg opp lapper på Norge og Thailand!
Ved siden av står det ei knust keramikk-krukke med lys i.

Vi var mange idag, selv om det vil si under 20, så vi måtte sitte trangt rundt bordet etterpå, men det gjorde ikke noe.

Du har kanskje allerede gjetta hvilken tekst som var tema idag? Jeg tar det med for ordens skyld: Kapitel 21 i Johannesevangeliet, vers 1-14.
Vi hadde ingen preken, men vi ga hverandre 15 minutter av gudstjenesten til å sitte stille og følge en meditasjonsveiledning til teksten.

Jeg fikk rett: De små plantene var på plass da jeg kom hjem. Men ta det rolig! Du skal få se hvordan de gjør det. Jeg juksa nemlig litt og tok bilder ved noen rismarker i nærheten av kirka. De holdt på der da jeg kom tilbake fra et sykebesøk i ettermiddag.
Se neste post!

Ingen kommentarer: