søndag, desember 19, 2021

Adventsvindu 19: Gledens adventssøndag


  " No tenner vi det fjerde lys, og natta vert til dag.

 No ventar vi på Frelsaren for alle folkeslag."  

I dag får vi se det hele fra Josefs vinkel. Jeg har stor sympati for ham. Denne snekkeren er en av de tøffeste, og mest sensitive mennene jeg vet om. Her stepper han inn og tar ansvaret for å ta vare på Guds sårbare verk! 

For det er en ting jeg ikke tillegger ham, nemlig det å være Jesu biologiske far. Her må vi nok lete andre steder, som i søndagens tékst. (Matteus 1,18-25) 

Noen er skeptiske til undere. Men er det ikke også et under at vi går rundt og puster og lever?

Jeg føler med Josef. Gud knuste noen av framtidsdrømmene til en ung mann med aner fra Betlehem. Men han ga ham noen nye istedet. Og Josef ikke bare tydet dem, han handlet på dem.

Hvilke av mine drømmer inviterer du meg til å handle på? 

Ingen kommentarer: