søndag, februar 25, 2007

Første søndag i faste

Første søndag i faste. Fastekalender og fiolett alterduk fra Thailand på plass.
Stor var min forbauselse da organisten begynner å spille juletoner til salmen før prekenen.
Så var det jeg som ikke hadde husket nummeret på salmen jeg hadde valgt, og slo opp i innholdsfortegnelsen på det første ordet, mabune, som betyr krybbe. Det er en japansk salme som begynner med krybben og går videre via kors og grav til oppstandelsen. Det var den jeg mente vi skulle synge. Men det er også en julesang som starter med "mabune", nemlig "Away in a manger". Og det var den vi sang. Jeg hadde i farta sett feil, og ikke sett etter enda jeg visste at de første numrene i salmeboka er advents- og julesalmer. Ingen foretrakk en mine, men sang inderlig med. Vel oppe på prekenstolen måtte jeg bekjenne at det var min feil, og da var det endelig noen som lo! Hverken organisten eller gudstjenestelederen hadde reagert enda de hadde sett numrene på forhånd. Full tillit til "sensei"- det er Japan!
Forhåpentligvis er de på vakt neste gang.

Ingen kommentarer: